På STU Robustheds Akademiet er elevindflydelse en vigtig del af hverdagen. Vi tror på, at de unge udvikler sig bedst, når de selv har mulighed for at præge deres skoleliv, og derfor har vi et aktivt elevråd, som mødes regelmæssigt.
Elevrådet er et forum, hvor eleverne kan bringe deres ideer, ønsker og behov i spil. Her drøfter de emner, der har betydning for deres dagligdag, og de får direkte indflydelse på, hvordan skolen skal fungere – både socialt og praktisk. Elevrådet arbejder blandt andet med planlægning og afholdelse af sociale aktiviteter såsom skolefester, sommercamps, studieture og LAN-parties. Det er eleverne selv, der kommer med forslag og idéer, og vi understøtter dem i at føre deres tanker ud i livet.
Vi ser elevrådet som en vigtig træningsarena, hvor eleverne udvikler sociale og organisatoriske kompetencer, lærer at samarbejde og tage ansvar, og oplever, at deres stemme har værdi. På den måde bidrager elevrådet til både trivsel, sammenhold og personlig udvikling, samtidig med at skoleåret bliver varieret, sjovt og tilpasset netop den unikke elevgruppe, vi har hvert år.
På STU Robustheds Akademiet arbejder vi med små hold og høj voksenkontakt for at sikre nærvær, trivsel og individuel støtte. Normeringen er som udgangspunkt maksimalt 1:5 – altså én underviser pr. fem elever. Denne normering danner grundlag for vores standardpris.
Hvis der er behov for en højere normering (færre elever pr. underviser), fx pga. særlige støttebehov, aftales dette individuelt, og prisen tilpasses i forhold til den øgede støtteindsats.
Vi har aktuelt plads til 5 elever på holdet. Den lille gruppe gør det muligt at tilpasse undervisningen og hverdagen individuelt til hver enkelt elevs behov, udvikling og interesser.
Hver elev udarbejder sammen med personalet en individuel forløbsplan, som danner rammen for elevens udvikling og mål under STU-forløbet. Forløbsplanen er et dynamisk redskab, der løbende bliver justeret og opdateret i tæt dialog med eleven og det omkringliggende netværk, så den hele tiden afspejler elevens aktuelle behov og ønsker.
Der afholdes statusmøder efter behov og i henhold til den enkelte elevs udvikling. Generelt arbejder vi ud fra følgende mødestruktur:
Første skoleår:
Andet skoleår:
Tredje skoleår:
Til møderne inviteres elevens netværk, vejleder og sagsbehandler, så alle relevante parter er med i dialogen om elevens udvikling og videre plan.