Elevindflydelse og elevråd

Tryghed som fundament

Vi tror på, at trivsel og udvikling bedst sker i trygge rammer. Hos os er der faste strukturer, genkendelige voksne og overskuelige fællesskaber. Vi prioriterer relationen højt og arbejder systematisk med at skabe et miljø, hvor den enkelte elev føler sig set, hørt og respekteret.

Inddragelse og medbestemmelse

Vi arbejder aktivt med elevindflydelse. Gennem elevråd, fælles beslutningsprocesser og individuelle samtaler er eleverne med til at præge deres egen hverdag. Vi tror på, at ansvar og medbestemmelse styrker motivation, ejerskab og robusthed.

Fællesskab og forskellighed

Vi hylder fællesskabet og respekterer samtidig den enkeltes forskellighed. Hos os er der plads til alle – uanset forudsætninger, baggrund og behov. Vi ser styrken i at være forskellige og arbejder bevidst med at understøtte et inkluderende fællesskab, hvor man kan være sig selv.

Praktisk læring og konkrete erfaringer

Vi tror på, at læring sker bedst gennem praksisnære aktiviteter, hands-on erfaringer og meningsfulde opgaver. Derfor arbejder vi meget ude i naturen, på vandet og i konkrete projekter, hvor teori og praksis går hånd i hånd.

Udvikling i eget tempo

Vi møder den enkelte elev der, hvor han eller hun er. Udvikling tager tid og skal ske i et tempo, der giver mening for den enkelte. Vi arbejder med realistiske mål, der justeres løbende, og vi anerkender, at vejen til mestring og selvstændighed kan være forskellig for hver elev.

Robusthed til livet

Vores vigtigste mål er at styrke elevernes personlige robusthed, så de bliver bedre rustet til at håndtere livets udfordringer – både nu og i fremtiden. Vi arbejder med sociale færdigheder, personlig udvikling, selvforståelse og mestringsstrategier, der kan bruges i både uddannelse, job og privatliv.